مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

صفات رذيله اخلاقي را چگونه از خود دور كنيم؟



دور شدن از صفات رذيله اخلاق يا تهذيب نفس، همان توبه و بازگشت بسوي خداوند مهربان است. براي توبه و بازگشت، ابتدا بايد خداوند را بمقداري كه در حدّ توان ما باشد بشناسيم و بدانيم كه چه خصوصيّات و صفاتي دارد، تا متوجه شويم در برابر چه خداي مهربان و خوبي گناه كرده ايم و از او دوره شده ايم، اين كار تنفّر ما را نسبت به رذايل اخلاقي شديدتر مي كند و ما را در توبه و بازگشت به سوي خدا و كسب صفات خوب اخلاقي مصمم مي نمايد، و با نزديك شدن به خداوند به همه نعمت و خوبيها ميرسيم. حضرت آيت ا...بهجت در اين مورد مي فرمايند : براي تسهيل طاعت و اجتناب از معصيت راهي جز اين نداريم كه متوجه شويم و يقين كنيم كه طاعت، نزديكي به تمام نعمت ها و خوشي ها و دارايي ها و عزت ها و ... است، و معصيت عبارت است از محروميّت و ناخوشي و نداري و ذلّت و ...(1)

دوست گرامي، بسياري از صفات پست حيواني يا همان رذايل اخلاقي نتيجة كنترل نكردن بعضي كارهاست، و براي نجات از آنها بايد ابتدا بعضي امور را كنترل نمود، كه به چند مورد مهم از آن اشاره مي كنم.

1.برخورد با ديگران : برخورد با ديگران در گفتار و رفتار مخصوصاً نسبت به والدين بسيار مهم است، در حرف زدن بايد از كلمات و جملات مؤدبانه استفاده كنيم، و در رفتار بايد احترام ديگران را حفظ كنيم و اين كار، بسياري از صفات رذيله را از بين مي برد.

2. خوراك : وقتي بيش از ظرفيت معدة خود، غذا مي خوريم مانع تصميم گيري صحيح توسط عقل مي شويم، و در بسياري از رفتارها و گفتارها، عقل ما تصميم خوبي نمي گيرد و با انجام اعمال غيرعاقلانه صفات رذيله در ما تقويت مي شود. پس بايد به اندازه بخوريم و سعي كنيم از غذاهاي پاك و حلال استفاده كنيم.

3. نماز : در مورد نماز بايد بسيار دقت كنيم كه اول وقت بخوانيم و با حوصله و در نماز خواندن عجله نكنيم. خداوند در قرآن فرمود : ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر موارد ديگري هم در اين زمينه هست كه بعد از عمل كردن به اين دو كار مي شود به آنها هم عمل كرد و در پاسخ سؤال شما، فعلاً همين دو كار و آنچه قبل از آن گفتم كافي است. اميد دارم اكنون كه در سنّ نوجواني هستيد با توجه به عبادات و ترك گناهان، از بندگان خوب خداوند شويد و با اعمال خوب خود رضايت خداوند و امام زمان( را بدست آوريد.

دوست گرامي؛ با توجه به سن پايين شما فعلاً به همين دو نكته بسنده مي شود، انشاءا... با افزايش معنويات و تحصيلات، شما مي توانيد با مراجعه به كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده، پيشرفت كنيد و داراي اخلاق نيكوتري شويد، ضمناً موقعيت سني شما براي شروع كسب فضايل اخلاقي بهترين فرصت است.

منابع و مآخذ :

1. كتاب نكته هاي ناب از آيت ا...بهجت، ص51

2.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.